16 septembrie 2011

Închiderea stagiunii estivale 2011
DIALOG CULTURAL: Europa-Asia
în colaborare cu artişti dinCoreea de Sud

Dirijor: MINSEOK KANG
Soliste: YOON HEASEON, soprană
KANG JIIN, haegeum

În program:

Georges Bizet: Toreadorii (Uvertura operei Carmen)
Béla Bartók: Dansuri populare româneşti
*** Pansori (Park Ta Ryueong)
Solistă: YOON HEASEON, soprană
Antonín Dvorák: Dans slav nr. 8
Pietro Mascagni: Intermezzo din opera Cavalleria rusticana
Lee Kyoung-Sup: Chusang (piesă instrumentală tradiţională)
Solistă: KANG JIIN, haegeum
Dmitri Şostakovici: Valsul II din Suita de jazz nr. 2
Klaus Badlet: Teme muzicale din filmul Piraţii din Caraibe
*** Pansori (Suk Deameori)
Solistă: YOON HEASEON, soprană
Antonín Dvorák: Simfonia a IX-a – Din lumea nouă (partea a IV-a)

MINSEOK KANG. S-a născut în Coreea, în anul 1962. A studiat dirijatul în Los Angeles (SUA), la California State University, secţiile dirijat orchestră cu P. Burke şi dirijat cor cu D. Sheeler şi P. Salomonovici (dirijorul Los Angeles Chorals). Între anii 1996-1998 a urmat un curs de master la Universitatea Naţională din Sofia (Bulgaria) cu profesorul Vasili Kazandjiev. A mai dirijat în România orchestrele filarmonicilor din Constanţa, Iaşi, Sibiu, Ploieşti, Oradea, iar în Europa orchestre din Bulgaria, Cehia şi R. Moldova. În Coreea a dirijat Filarmonica din Seul, Orchestra Simfonică Coreeană din acelaşi oraş, Seoul Pops Orchestra, Gunsan City Symphony, Mokpo Philarmonic Orchestra şi altele. Din anul 1999 este dirijor al Jinan National Choral din Coreea. În prezent este dirijor principal şi director general al Operei din Chonnam (provincie din sud-vestul Coreii de Sud) şi al Şcolii de Artă din acelaşi oraş. De asemenea, Minseok Kang este profesor la SunDuk College din Coreea şi profesor de dirijat la JeonBuk National University, precum şi director la Gimje National Arts Center din ţara sa. A scris articole despre muzică publicate în Korean Catholic Book. Din anul 2000 este profesor la cursurile de master de iarnă şi de vară organizate la SunDuk College din Coreea şi în capitala Seul.

YOON HEASEON. În anul 2010 a absolvit Universitatea Chosun, cursul de masterat în educaţie muzicală, după ce în 2007 absolvise Universitatea Naţională Chonnam, secţia muzică tradiţională. Activitatea sa interpretativă include specatcole de operă tradiţională coreeană (“Chung-A Play” Shim Chung), recitaluri cu mai multe tipuri de pansori. Din anul 2010 face parte din Orchestra tradiţională coreeană din Naju, iar din anul 2007 este profesoară de muzică tradiţională coreeană în cadrul Korea Arts & Culture Education Service. A fost distinsă cu un premiu III şi un premiu I la Nationwide Korea Traditional Contest din Seul.

Potrivit Wikipedia, enciclopedia liberă, pansori (p`ansori) este un tip de muzică vocală tradiţională coreeană (denumită şi soprană tradiţională coreeană), acompaniată de un instrument de percuţie: buk (o tobă în formă de butoiaş). Denumirea sa provine de la pan (un loc în care se adună multă lume) şi sori (suflet, în coreeană). În secolul al XIX-lea forme populare de pansori erau cele ce redau recomandări satirice sau poveşti de dragoste. Un astfel de eveniment artistic complet dura foarte mult este dat ca exemplu Song of Chunhyang, care dura peste opt ore. Din douăsprezece categorii de pansori tradiţionale s-au mai păstrat cinci: Heungbuga, Simcheongga, Chunhyangga, Jeokbyeokga şi Sugungga. În timpul interpretării unui pansori, solista stă în picioare şi ţine în mâini un evantai prin fluturarea căruia subliniază anumite cuvinte sau anunţă schimbarea scenei. Percuţionistul marchează ritmul nu doar prin bătăi în tobă, ci şi prin articulaţii vocale. În Coreea, în timpul unui astfel de concert, publicul susţine interpreta prin chuimsae, exclamaţii comparabile cu mai apropiatul Olé! spaniol. Ca importanţă în viaţa colectivităţilor, pansori a fost comparat cu bluesul în muzica afro-americană. Pe lângă pansori feminin – sopyonje, există şi stiluri de interpretare masculine: tongp`yonje. Pentru importanţa sa spirituală, Pansori a fost proclamat de UNESCO, drept Masterpiece of the Oral and Intangible Heritage of Humanity – capodoperă a patrimoniului oral şi imaterial al umanităţii – pe data de 7 noiembrie 2003.

Impresionant a fost în concertul din februarie 2011 gradul maxim de dificultate vocală al acestui fel de muzică, precum si virtuozitatea interpretei de atunci, puterea artei sale de a transmite trăiri autentice, convingătoare şi pentru noi, cărora limba coreeană nu ne oferă nici o sugestie asociativă măcar.

KANG JIIN. A absolvit Liceul Naţional de Arte Tradiţionale şi Chung-Ang Colegiul universitar de muzică tradiţională. Este membru al Asociaţiei de Cercetare în Domeniul haegeum-ului (Association for Research on HAEGUM). A susţinut un recital cu titlul Dream of the HAEGUM (Visul haegeum-ului).

Potrivit Wikipedia, enciclopedia liberă, haegeum este un instrument tradiţional cu coarde coreean, care seamănă cu o vioară. Are un gât asemănător cu un băţ şi o cutie de rezonanţă de lemn şi două corzi de mătase; este ţinut vertical pe genunchii a interpretului, iar corzile sunt acţionate cu un arcuş. Face parte dintr-o familie de instrumente asiatice care sunt utilizate şi în China: erhu, siqin, erxian… Sohaegeum este un model modernizat, cu patru coarde, utilizat numai în Coreea de Nord.

Cei care l-au ascultat si la concertele din februarie 2011 au putut remarca apropierea stranie, incredibilă a timbrului acest instrument de vocea umană feminină din acea parte a lumii. (botosani-info-simfonic)

Galerii FOTO
Galerii VIDEO

Filarmonica Botosani - Toate drepturile rezervate!